Wednesday, April 30, 2008

Sigo luchando por ser independiente

Entrevista a Hernando Salazar









Domingo 27 de Abril 2008
Por Luz Ángela Castaño González


ESPECIAL PARA EL NUEVO DÍA

Hernando Salazar, ibaguereño, es comunicador social y periodista de la Universidad de la Sabana y catedrático de Periodismo de la Universidad Javeriana. Cuenta con varias especializaciones en universidades del país y del exterior. Ha sido editor político del diario El Tiempo, director de emisión de los noticieros del canal City TV de Bogotá, subdirector del Noticiero Nacional, director del diario El Nuevo Día de Ibagué, jefe de prensa de la Fiscalía General de la Nación y Defensor delegado para la libertad de expresión e información de la Defensoría del Pueblo.

También ha trabajado en Colprensa, La Prensa, Semana, Telenoticiero del Mediodía, Noticias 1 y QAP Noticias. Ha publicado tres libros, numerosos reportajes, entrevistas, crónicas y análisis periodísticos en prensa, radio y televisión. Actualmente trabaja para el servicio en español de la BBC de Londres en Colombia. Es miembro de Medios para la Paz; participa en actividades de formación para periodistas y en el programa de la Procuraduría dirigido a las víctimas, que se llama Tiempo de la Verdad.

Hernando creció en Ibagué, un ambiente tranquilo, alegre y sin excesos. Le gustaba ir a la finca del Cañón del Combeima con su papá, montar a caballo, andar en triciclo por la Plaza de Bolívar, nadar y jugar en las calles de La Pola y en la plazoleta del antiguo Idema. Le encantaba la comida de su mamá, los paseos de olla y las salidas a comer empanadas de cuajada a Los Badeos. Recuerda especialmente el Parque Centenario y los ocobos florecidos, que no ha visto en ninguna parte del mundo.

María Claudia Parias Durán, su esposa, es bogotana, hija de madre huilense y padre que nació en Honda y creció en Bogotá. Es comunicadora social y master en Gestión Cultural de la Universidad de Barcelona. Hoy, es la directora de Asuntos Culturales de la Cancillería, y es responsable de la actividad cultural de Colombia a través de sus embajadas en el mundo. Tienen una niña, Mariana, de cinco años. Conversamos con Hernando sobre su formación y trayectoria como periodista.

LAC ¿Qué aspectos de la formación que usted recibió de su casa, y de Ibagué como su entorno inmediato, siente que le ayudaron a ser la persona que hoy es?
HSP. Yo creo que es clave haber nacido en eso que en Bogotá algunos llaman despectivamente provincia. También fue fundamental haber estudiado con muchachos de diferentes niveles sociales. En la casa y en el colegio, además, me enseñaron a tener conciencia social. Todo eso lo tengo siempre presente. Nunca olvido de dónde vengo ni pretendo ser lo que no soy. Aunque ya llevo casi dos terceras partes de mi vida en Bogotá, me sigo sintiendo profunda y orgullosamente ibaguereño y tolimense.
¿En qué colegio estudió?
Mis colegios fueron el desaparecido Santa Cecilia, de Cecilita de Rodríguez y el Cisneros, desde cuarto de primaria. El Cisneros tenía muy buena fama cuando entré. Aunque el edificio no era el más cómodo, y me dio mucho susto el primer día de clases estar en medio de tantos estudiantes, guardo muy buenos recuerdos de varios de mis compañeros y, sobre todo, de dos curas franciscanos, entusiastas y críticos, Fabio Vargas y Jairo Caro.
¿Hubo algo en el colegio, una clase o un profesor, que lo inclinara hacia el periodismo?
Ninguno en particular. Sin embargo, me acuerdo mucho del profesor de Física, Alonso Medina y del de Historia, Julio César Martínez, que nos puso a leer Grandes Conflictos Sociales y Económicos de Nuestra Historia, de Indalecio Liévano. También recuerdo la profesora de español, que era Blanca de Sánchez. Creo que todos ellos despertaron en mí inquietudes por lo que pasaba a nuestro alrededor.
¿Por qué decidió estudiar periodismo?
Casi por descarte, pero no me malinterprete. A mí me había gustado mucho el Derecho, tal vez porque mi papá estaba en la política, y también la Economía. Sin embargo, fue en quinto de bachillerato cuando empecé a hacer periodismo, en un periódico que tenía un nombre que no le auguraba mucho futuro a la publicación. Se llamaba Cisneros 76. Fue una experiencia fascinante. Con un par de amigos, César Gómez, que era el director y se dedicó a la aviación, y con Augusto Hernández, que ahora es abogado, hacíamos el periódico, la mayor parte de las veces, en mi casa. Yo escribía cosas que sonaban heréticas en un periódico estudiantil. Ahí fue cuando me picó el bicho del periodismo.
¿Cuál debe ser el papel del periodista frente a la tendencia a justificar la violencia en algunos sectores?
Creo que el deber de informar implica la obligación de hacerles comprender la realidad a los lectores, televidentes, radioyentes y cibernautas. Lamentablemente, en medio del periodismo light que se quiere colar por muchas rendijas, se cae con frecuencia en las simplificaciones. Y, la realidad de Colombia y el mundo es demasiado compleja como para que los periodistas sigan mostrándola en blanco y negro, cuando está llena de matices. Cuando uno ve Hotel Ruanda se da cuenta de todo lo que pueden alentar los medios y los periodistas un conflicto. Por algo, en este caso, se habla de los medios del odio. Yo creo que lo fundamental es hacer un periodismo responsable. Eso lo tengo claro desde hace varios años y trato de que lo aprendan mis alumnos de Ética Profesional en la Javeriana. Eso también me animó a ser uno de los fundadores de Medios para la Paz, que ya lleva diez años haciendo pedagogía en ese frente.
¿Cómo puede defenderse el periodista frente al periodismo de autocensura?
La autocensura se convirtió en el principal seguro de vida de los periodistas colombianos. Aquí ya no matan tantos periodistas como antes. Y, no es propiamente por obra y gracia de la seguridad democrática del presidente Uribe, sino porque muchos periodistas han optado por autocensurarse. Se trata de una autocensura frente a la guerrilla, los paramilitares, los narcos, las fuerzas militares, las autoridades civiles y eclesiásticas, los funcionarios corruptos, etc, etc. En esas condiciones, muchas noticias no se dan, muchos hechos no se cuentan, muchas cosas "no ocurren", muchas críticas no se hacen. La mejor arma contra la autocensura es contar la verdad. Si los periodistas no están dispuestos a hacerlo, es mejor que cambien de oficio, porque la falta de verdad está hundiendo a este país y lo está sumiendo en los autoengaños. Y, resulta que la búsqueda de la verdad es el principal mandato que tenemos los periodistas.
El problema es que no todos los periodistas se preocupan por el buen ejercicio del periodismo. ¿Qué les sugiere a estas personas?
Que sean más coherentes y que cambien de oficio. Creo que muchos periodistas cargamos con el lastre de esos colegas que se dedican a enterrar o minar la reputación de este oficio. Sin embargo, hay que decir que, a pesar de ellos, el periodismo sigue siendo un oficio apasionante y maravilloso.
¿Cómo se puede desarrollar un periodismo independiente en un país tan complejo como Colombia?
Teniendo siempre un polo a tierra. No nos podemos creer el cuento de que porque uno trabaja para tal o cual medio, tiene todo el poder del mundo. Tampoco podemos olvidar que no somos imprescindibles.
¿A pesar de todo lo que se ha hablado sobre el síndrome de la chiva, hay periodistas que continúan en esa línea de manipulación de la información, por lo menos en ciudades como la nuestra. ¿Qué hacer al respecto?
No hay una receta. Pero creo que se podrían hacer varias cosas. Entre otras, cambiar de emisora, de canal o de periódico y, si no hay más opciones, apagar el radio o el televisor, o cancelar la suscripción. También pienso que a las audiencias les falta ser más activas frente a los medios. A pesar de la acción de tutela, todavía no he visto ninguna en Colombia que exija, por ejemplo, el derecho a recibir información veraz e imparcial, como lo garantiza el Artículo 20 de la Constitución. Sería muy interesante ver qué pasaría el día que hubiera una acción de ese tipo. El problema es que, muchas veces, los periodistas sólo vemos una parte de la libertad de prensa, la que nos beneficia a nosotros, pero se nos olvida la parte a que tiene derecho toda la sociedad.
Y, ¿qué piensa del manejo que se hace de la chiva en Ibagué?
Esos que llevan décadas en el síndrome de la chiva en Ibagué pueden tener muy buenos ingresos publicitarios. Es más, pueden tener sus bolsillos llenos de plata. Pero tienen un déficit impagable en materia de credibilidad. Y resulta que ese es el principal patrimonio de un periodista. No desconozco que tener una chiva es apasionante, pero creo que el buen periodismo de hoy es el que da contexto y el que maneja la información de manera responsable.
¿Qué puede hacer el periodismo tolimense para apoyar el desarrollo del Departamento?
Ser consciente de que el mundo va más allá de la Plaza de Bolívar de Ibagué; que va más allá de Bogotá y que ni a Ibagué ni al Tolima va a llegar ningún salvador a sacarnos del foso, a menos que nosotros mismos estemos dispuestos a hacerlo.
¿Por qué se retiró de El Tiempo y volvió a EL NUEVO DÍA?
Si se refiere a la columna de opinión, le cuento que me fui de El Tiempo porque un día me llamó Antonio Melo. Sin pensarlo dos veces, le dije que sí. Si se refiere a mi trabajo como editor político, me fui porque me despidieron. Casi todo el mundo sabía en Bogotá, menos yo. Tuve que ir a preguntarle a mi jefe directo y se volvió un ocho tratando de negarlo. Finalmente, Roberto Pombo, el editor general, me dijo que el problema era que yo era "muy escéptico". Eso me produjo una sensación muy rara, porque yo sigo creyendo que esa es mi principal virtud como periodista: guardar las distancias y no comerme fácilmente los cuentos.
En general, ¿cómo fue su experiencia en El Tiempo como redactor político? ¿Cómo se manejan las fuentes? ¿La relación con el poder?
El Tiempo a veces pregona unas cosas y hace otras, como ocurre en muchos sitios de esta Colombia formal que riñe con la Colombia real. Tengo dos sensaciones muy distintas de mi trabajo con El Tiempo. La experiencia en City TV fue maravillosa, tal vez porque trabajé con mucha libertad. Juan Lozano, que era mi jefe, me dejaba hacer lo que yo sabía hacer y respetaba mis decisiones en el noticiero. La otra experiencia fue en el periódico como Editor Político. Siento que si sobreviví en ese mar tan bravo, soy capaz de hacerlo en cualquier otra parte. Lo lamentable es que el ambiente en el periódico era tan pesado, que yo me gastaba el setenta por ciento de mi tiempo defendiéndome de muchas personas de la Redacción. Así las cosas, sólo quedaba un treinta por ciento para crear.
Como soy malo para tragarme sapos, solía decir lo que pensaba; no disimulaba mis sentimientos y trataba de ser lo más independiente posible. Por eso, terminé chocándome con una "cultura periodística" muy condescendiente con el poder, que privilegia a los funcionarios y los congresistas por sobre todas las cosas. Creo que eso minó mi espacio y me fui quedando solo. Siento que el periodismo nunca puede olvidarse de que debe ser un fiscalizador del poder, pero muchas veces esta tarea se olvida. Como editor político terminé convirtiéndome en una piedra en el zapato, que molestó al Gobierno nacional y a las directivas del periódico.
¿Cuál ha sido uno de los grandes retos que la ha tocado afrontar en su carrera periodística?
Ser balanceado a pesar de mis pasiones.
Luego de la publicación de su libro La guerra secreta del cardenal López Trujillo, ¿tuvo usted algún acercamiento con el prelado?
Ninguno. Yo me sigo preguntando si no habría valido la pena haber intentado una entrevista con el Cardenal. Opté por no hacerlo, debido a las pésimas referencias que tenía sobre el personaje. Y preferí quedarme con sus respuestas por escrito a varias de las cartas que usé en mi libro. El libro está ahí y se defiende por sí solo.
¿En qué tema anda ahora? ¿Qué está leyendo?
Tengo una lluvia de ideas sobre posibles libros, pero todavía no arranco con ninguno. De pronto me aventuro por el lado de los cuentos. Estoy leyendo El Odio a la Democracia, de Jacques Ranciere, y empecé La Herencia de Ezther, de Sandor Marai.
¿Cómo le parece Marai?
Ha sido un descubrimiento muy refrescante y profundo. Creo que Marai tiene la virtud de escribir muy bien y de hacer pensar al lector sin enredarlo, porque le va contando las cosas a medida que describe y narra. Pero, además, me fascina la historia de ese escritor que produjo tantas cosas, que se suicidó y que se hizo famoso después de muerto. A veces lo que ocurre con los escritores vivos es que tienen unos egos tan grandes que no dejan ver la luz del sol, como diría Eduardo Lago, el director del Instituto Cervantes de Nueva York. Para mí, coincido con usted en que su mejor libro es El último encuentro, tal vez porque es una historia que gira alrededor de la verdad, un tema que me apasiona en todas las esferas.
¿Qué planes futuros tiene?
Quisiera tener el tiempo y la plata para ponerme a estudiar historia, aquí o afuera.

Sunday, April 27, 2008

LA VERDAD SOBRE LA BEBIDA 'RED BULL"

Con pena y no sin dolor, Daniel de 20 años de edad, falleció el pasado 20 de Octubre; tuvo un infarto masivo........

Esta bebida está de venta en todos los supermercados de nuestro país.Nuestros hijos, seres queridos y amigos la pueden consumir para probarla...puede ser mortal.

Red Bull fue creado para estimular el cerebro en personas sometidas a un gran esfuerzo físico y nunca para ser consumido como una bebida inocente o refrescante.

RED BULL es la bebida que se comercializa a nivel mundial con su eslogan:
'Aumenta la resistencia física, agiliza la capacidad de concentración y la velocidad de reacción, brinda más energía y mejora el estado de ánimo.

Todo eso se puede encontrar en una latita de RED BULL, la bebida energizante del milenio. (según sus codiciosos propietarios).

RED BULL ha logrado llegar a casi 100 países de todo el mundo. La marca del Toro Rojo, tiene como principales consumidores a jóvenes y deportistas, dos segmentos atractivos que han sido cautivados por el estímulo que produce la bebida.

HISTORIA:
Esta bebida fue creada por Dietrich Mateschitz, un empresario de origen austriaco quien la descubrió por casualidad en un viaje de negocios a HONG KONG, cuando trabajaba para una empresa fabricante de cepillos de dientes.

El liquido basado en una fórmula que contiene cafeína y taurina, causaba furor en ese país; entonces pensó en el rotundo éxito que esta bebida tendría en Europa, donde todavía no existía este producto, además de ver una oportunidad de convertirse en empresario.

¡PERO LA VERDAD DE ESTA BEBIDA ES OTRA! En Francia y Dinamarca la acaban de prohibir por ser un cóctel de la muerte, debido a sus componentes de vitaminas mezcladas con GLUCURONOLACTONE, químico altamente peligroso, desarrollado por el Departamento de Defensa de los Estados Unidos, durantelos años 60 para estimular la moral de las tropas acantonadas en VIETNAM, el cual actuaba como una droga alucinógena que calmaba el estrés de la guerra. Pero sus efectos en el organismo fueron tan devastadores, y fue descontinuado ante el alto índice de casos de migrañas, tumores cerebrales y enfermedades del hígado que mostraron los soldados que lo consumieron.

Y a pesar de ello, en la lata de RED BULL tiene entre otros componentes:

GLUCURONALACTONE, catalogado médicamente como un estimulante.

Pero lo que NO DICE la lata de RED BULL, son las consecuencias de su consumo, que obligan a colocar una serie de

ADVERTENCIAS:

1. Es peligroso tomarlo si después no hace ejercicio físico, ya que su función energizante acelera el ritmo cardiaco y te puede ocasionar un INFARTO FULMINANTE.
2. Corres el peligro de sufrir una HEMORRAGIA CEREBRAL, debido a que el RED BULL contiene componentes que diluyen la sangre para que al corazón le cueste menos bombearla, y así poder hacer un esfuerzo físico con menos agotamiento.
3. Está prohibido mezclar el RED BULL con alcohol, porque la mezcla convierte la bebida en una 'bomba mortal' que ataca directamente el hígado, provocando que la zona afectada no se regenere nunca más.
4. Uno de los componentes principales del RED BULL es la vitamina B12, utilizada en medicina para recuperar a pacientes que se encuentran en coma etílico (coma producido por consumo de alcohol); es por ello que se produce la hipertensión y el estado de excitabilidad en el que te encuentras después de tomarlo, como si estuvieras en estado de embriaguez, es decir borracho, sin haber tomado ninguna bebida alcohólica.
5. El Consumo regular de RED BULL desencadena en la aparición de una serie de enfermedades nerviosas y neuronales irreversibles (no hay recuperación).

CONCLUSIÓN:

Es una bebida que debería prohibirse en el mundo entero.

Venezuela, República Dominicana, Puerto Rico y otros países del Caribe, ya están alertando a otras naciones, ya que la mezcla de esta bebida con alcohol crea una bomba de tiempo para el cuerpo humano, principalmente entre los adolescentes y adultos ignorantes por su poca experiencia.

Esta bebida se vende en supermercados y tiendas del país y nuestros hijos, la pueden consumir para probarla... puede ser mortal!!

Friday, April 11, 2008

20 consejos para convertirse en escritor


Tomado de Libros en red

Esta es una recopilación de las 20 normas básicas y decisivas que todo aspirante a escritor deberá tener en cuenta si quiere llegar a ser un novelista de éxito y codearse con los best-sellers. Algunas nos las han hecho llegar y otras son fruto de nuestra propia experiencia editorial. Cuantas más pautas se dominen, más posibilidades tendrá un autor de destacarse en su nueva profesión.
Aquí van:
1. Lo primero: conoser vien la hortografia.
2. Cuide la concordancia, el cual son necesaria para que usted no caigan en aquello errores.
3. Ponga comas puntos signos de interrogación o dos puntos rayas siempre que corresponda si no poco se entienden las relaciones entre las palabras la jerarquía entre las ideas.
Y cuando, use los signos de: puntuación, póngalos; correctamente!.
4. Lo mejor es esquivar la reiteración de sonidos en la oración. La proposición es buscar una opción que no rime con lo dicho con antelación.
5. Evite las repeticiones, evitando así repetir y repetir lo que ya ha repetido reiteradamente.
6. Trate de ser claro; no use hieráticos, herméticos o errabundos gongorismos que puedan jibarizar las más enaltecidas ideas.
7. Imaginando, creando, planificando, un escritor no debe aparecer equivocándose, abusando de los gerundios. Tratando siempre, sobre todo, de no estar empezando una frase con uno.
8. Correcto para ser en la construcción, caer evite en trasposiciones.
9. Tome el toro por las astas, haga de tripas corazón y no caiga en refranes comunes. Calavera no chilla.
10. ¡Voto al chápiro!... creo a pies juntillas que deben evitarse las antiguallas que obscurecen el texto.
11. Si algún lugar es inadecuado en la frase para poner colgado un verbo, el final de un párrafo lo es.
12. ¡¡¡Por el amor de Dios!!!!, no abuse de las exclamaciones. NI de las Mayúsculas. Recuerde, además, que la cantidad de puntos suspensivos es siempre fija....... (¡solo tres!)
13. Pone cuidado en las conjugaciones cuando escribáis.
14. No utilice nunca doble negación.
15. Evite usar el adjetivo "mismo" como si fuera un pronombre; el mismo está para otra cosa.
16. Aunque se usen poco, es importante emplear los apóstrofo's correctamente.
17. No olvide poner las tildes que correspondan. Mas aun cuando es importante conocer cual es la significacion de una palabra, en caso de que haya una opcion con tilde y sin ella.
18. Procure "no poner" comillas "innecesariamente". No es un recurso para "resaltar" sino para "mencionar" una "voz ajena" al texto.
19. Procurar nunca los infinitivos separar demasiado.
20. Y con respecto a frases fragmentadas

Bueno... ya habrán visto que no son las 20 normas definitivas para pasar a ser escritor, aunque eso no quita que lo que sugieren pueda tenerse en cuenta con algún provecho. Queda la pregunta: ¿habrá consejos que de verdad sirvan para aprender a escribir mejor?

Monday, April 7, 2008

Alzheimer's Disease

Alzheimer's disease (AD), one form of dementia, is a progressive, degenerative brain disease. It affects memory, thinking, and behavior.

Alternative Names
Senile dementia/Alzheimer's type (SDAT)

Memory impairment is a necessary feature for the diagnosis of Alzheimer's or any type of dementia. Change in one of the following areas must also be present: language, decision-making ability, judgment, attention, and other areas of mental function and personality.
The rate of progression is different for each person. If AD develops rapidly, it is likely to continue to progress rapidly. If it has been slow to progress, it will likely continue on a slow course.
More than 4 million Americans currently have AD. The older you get, the greater your risk of developing AD, although it is not a part of normal aging. Family history is another common risk factor.
In addition to age and family history, risk factors for AD may include:
Longstanding high blood pressure
History of head trauma
High levels of homocysteine (a body chemical that contributes to chronic illnesses such as heart disease, depression, and possibly AD)
Female gender -- because women usually live longer than men, they are more likely to develop AD
There are two types of AD -- early onset and late onset. In early onset AD, symptoms first appear before age 60. Early onset AD is much less common, accounting for only 5-10% of cases. However, it tends to progress rapidly.
The cause of AD is not entirely known but is thought to include both genetic and environmental factors. A diagnosis of AD is made based on characteristic symptoms and by excluding other causes of dementia.
Prior theories regarding the accumulation of aluminum, lead, mercury, and other substances in the brain leading to AD have been disproved. The only way to know for certain that someone had AD is by microscopic examination of a sample of brain tissue after death.
The brain tissue shows "neurofibrillary tangles" (twisted fragments of protein within nerve cells that clog up the cell), "neuritic plaques" (abnormal clusters of dead and dying nerve cells, other brain cells, and protein), and "senile plaques" (areas where products of dying nerve cells have accumulated around protein). Although these changes occur to some extent in all brains with age, there are many more of them in the brains of people with AD.
The destruction of nerve cells (neurons) leads to a decrease in neurotransmitters (substances secreted by a neuron to send a message to another neuron). The correct balance of neurotransmitters is critical to the brain.
By causing both structural and chemical problems in the brain, AD appears to disconnect areas of the brain that normally work together.
About 10 percent of all people over 70 have significant memory problems and about half of those are due to AD. The number of people with AD doubles each decade past age 70. Having a close blood relative who developed AD increases your risk.
Early onset disease can run in families and involves autosomal dominant, inherited mutations that may be the cause of the disease. So far, three early onset genes have been identified.
Late onset AD, the most common form of the disease, develops in people 60 and older and is thought to be less likely to occur in families. Late onset AD may run in some families, but the role of genes is less direct and definitive. These genes may not cause the problem itself, but simply increase the likelihood of formation of plaques and tangles or other AD-related pathologies in the brain.

In the early stages, the symptoms of AD may be subtle and resemble signs that people mistakenly attribute to "natural aging." Symptoms often include:
Repeating statements
Misplacing items
Having trouble finding names for familiar objects
Getting lost on familiar routes
Personality changes
Losing interest in things previously enjoyed
Difficulty performing tasks that take some thought, but used to come easily, like balancing a checkbook, playing complex games (such as bridge), and learning new information or routines
In a more advanced stage, symptoms are more obvious:
Forgetting details about current events
Forgetting events in your own life history, losing awareness of who you are
Problems choosing proper clothing
Hallucinations, arguments, striking out, and violent behavior
Delusions, depression, agitation
Difficulty performing basic tasks like preparing meals and driving
At end stages of AD, a person can no longer survive without assistance. Most people in this stage no longer:
Understand language
Recognize family members
Perform basic activities of daily living such as eating, dressing, and bathing

The first step in diagnosing Alzheimer's disease is to establish that dementia is present. Then, the type of dementia should be clarified. A health care provider will take a history, do a physical exam (including a neurological exam), and perform a mental status examination.
Tests may be ordered to help determine if there is a treatable condition that could be causing dementia or contributing to the confusion of AD. These conditions include thyroid disease, vitamin deficiency, brain tumor, drug and medication intoxication, chronic infection, anemia, and severe depression.
AD usually has a characteristic pattern of symptoms and can be diagnosed by history and physical exam by an experienced clinician. Tests that are often done to evaluate or exclude other causes of dementia include computed tomography (CT), magnetic resonance imaging (MRI), and blood tests.
In the early stages of dementia, brain image scans may be normal. In later stages, an MRI may show a decrease in the size of the cortex of the brain or of the area of the brain responsible for memory (the hippocampus). While the scans do not confirm the diagnosis of AD, they do exclude other causes of dementia (such as stroke and tumor).

Treatment
Unfortunately, there is no cure for AD. The goals in treating AD are to:
Slow the progression of the disease.
Manage behavior problems, confusion, and agitation.
Modify the home environment.
Support family members and other caregivers.
The most promising treatments include lifestyle changes, medications, and antioxidant supplements like vitamin E and ginkgo biloba.
LIFESTYLE CHANGES
The following steps can help people with AD:
Walk regularly with a caregiver or other reliable companion. This can improve communication skills and prevent wandering.
Use bright light therapy to reduce insomnia and wandering.
Listen to calming music. This may reduce wandering and restlessness, boost brain chemicals, ease anxiety, enhance sleep, and improve behavior.
Get a pet dog.
Practice relaxation techniques.
Receive regular massages. This is relaxing and provides social interactions.
DRUG TREATMENT
Several drugs are available to try to slow the progression of AD and possibly improve the person's mental capabilities. Memantine (Namenda) is currently the only drug approved for the treatment of moderate-to-severe Alzheimer’s disease.
Other medicines include donepezil (Aricept), rivastigmine (Exelon), galantamine (Razadyne, formerly called Reminyl), and tacrine (Cognex). These drugs affect the level of a neurotransmitter in the brain called acetylcholine. They may cause nausea and vomiting. Tacrine also causes an elevation in liver enzymes and must be taken four times a day. It is now rarely used.
Aricept is taken once a day and may stabilize or even improve the person's mental capabilities. It is generally well tolerated. Exelon seems to work in a similar way. It is taken twice a day.
Other medicines may be needed to control aggressive, agitated, or dangerous behaviors. These are usually given in very low doses.
It may be necessary to stop any medications that make confusion worse. Such medicines may include pain killers, cimetidine, central nervous system depressants, antihistamines, sleeping pills, and others. Never change or stop taking any medicines without first talking to your doctor.
SUPPLEMENTS
Folate (vitamin B9) is critical to the health of the nervous system. Together with some other B vitamins, folate is also responsible for clearing homocysteine (a body chemical that contributes to chronic illnesses) from the blood. High levels of homocysteine and low levels of both folate and vitamin B12 have been found in people with AD. Although the benefits of taking these B vitamins for AD is not entirely clear, it may be worth considering them, particularly if your homocysteine levels are high.
Antioxidant supplements, like ginkgo biloba and vitamin E, scavenge free radicals. These products of metabolism are highly reactive and can damage cells throughout the body.
Vitamin E dissolves in fat, readily enters the brain, and may slow down cell damage. In at least one well-designed study of people with AD who were followed for 2 years, those who took vitamin E supplements had improved symptoms compared to those who took a placebo pill. Patients who take blood-thinning medications like warfarin (Coumadin) may should talk to their doctor before taking vitamin E.
Ginkgo biloba is an herb widely used in Europe for treating dementia. It improves blood flow in the brain and contains flavonoids (plant substances) that act as antioxidants. Although many of the studies to date have been somewhat flawed, the idea that ginkgo may improve thinking, learning, and memory in those with AD has been promising. DO NOT use ginkgo if you take blood-thinning medications like warfarin (Coumadin) or a class of antidepressants called monoamine oxidase inhibitors (MAOIs).
If you are considering any drugs or supplements, you MUST talk to your doctor first. Remember that herbs and supplements available over the counter are NOT regulated by the FDA.
SUPPORT AT HOME
Someone with AD will need support in the home as the disease worsens. Family members or other caregivers can help by trying to understand how the person with AD perceives his or her world. Simplify the patient's surroundings. Give frequent reminders, notes, lists of routine tasks, or directions for daily activities. Give the person with AD a chance to talk about their challenges and participate in their own care.
OTHER PRACTICAL STEPS
The person with AD should have their eyes and ears checked. If problems are found, hearing aids, glasses, or cataract surgery may be needed.
Those with AD may have particular dietary requirements such as:
Extra calories due to increased physical activity from restlessness and wandering.
Supervised meals and help with feeding. People with AD often forget to eat and drink, and can become dehydrated as a result.
The Safe Return Program, implemented by the Alzheimer's Association, requires that a person with AD wear in identification bracelet. If he or she wanders, the caregiver can contact the police and the national Safe Return office, where information about the person is stored and shared nationwide.
Eventually, 24-hour monitoring and assistance may be necessary to provide a safe environment, control aggressive or agitated behavior, and meet physiologic needs. This may include in-home care, nursing homes, or adult day care.
Support Groups
For additional information and resources for people with Alzheimer's disease and their caregivers, see Alzheimer's disease support groups.
Expectations (prognosis)
The probable outcome is poor. The disorder is usually progresses steadily. Total disability is common. Death normally occurs within 15 years, usually from an infection or a failure of other body systems.
Complications
Loss of ability to function or care for self
Bedsores, muscle contractures (loss of ability to move joints because of loss of muscle function), infection (particularly urinary tract infections and pneumonia), and other complications related to immobility during end-stages of AD
Falls and broken bones
Loss of ability to interact
Malnutrition and dehydration
Failure of body systems
Reduced life span
Harmful or violent behavior toward self or others
Abuse by an over-stressed caregiver
Side effects of medications
Calling Your Health Care Provider
Call your health care provider if someone close to you experiences symptoms of senile dementia/Alzheimer's type.
Call your health care provider if a person with this disorder experiences a sudden change in mental status. (A rapid change may indicate other illness.)
Discuss the situation with your health care provider if you are caring for a person with this disorder and the condition deteriorates to the point where you can no longer care for the person in your home.

Although there is no proven way to prevent AD, there are some practices that may be worth incorporating into your daily routine, particularly if you have a family history of dementia. Talk to your doctor about any of these approaches, especially those that involve taking a medication or supplement.
Consume a low-fat diet.
Eat cold-water fish (like tuna, salmon, and mackerel) rich in omega-3 fatty acids, at least 2 to 3 times per week.
Reduce your intake of linoleic acid found in margarine, butter, and dairy products.
Increase antioxidants like carotenoids, vitamin E, and vitamin C by eating plenty of darkly colored fruits and vegetables.
Maintain a normal blood pressure.
Stay mentally and socially active throughout your life.
Consider taking non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) like ibuprofen (Advil, Motrin), sulindac (Clinoril), or indomethacin (Indocin). Statin drugs, a class of medications normally used for high cholesterol, may help lower your risk of AD. Talk to your doctor about the pros and cons of using these medications for prevention.
In addition, early testing of a vaccine against AD is underway.

Rakel P. Conn ’s Current Therapy 2005. 57th ed. Philadelphia, Pa: Saunders; 2005.
Moore DP, Jefferson JW. Handbook of Medical Psychiatry. 2nd ed. St. Louis, Mo: Mosby; 2004.
Goetz CG, Pappert EJ. Textbook of Clinical Neurology. 2nd ed. Philadelphia, Pa: Saunders; 2003.

Thursday, April 3, 2008

The first Lady of France


Bill Bonner
The Daily Reckoning

http://www.youtube.com/watch?v=flmoa2dVOSU
One of the world’s most fascinating people is surely the first lady ofFrance, Carla Bruni. She dined with Queen Elizabeth II last week. Amid allthe glamorous guests, glitzy table setting and diamonds, it was she whosparkled most. What follows has no apparent connection to our beat – money. Nor does ithave any particular connection with anything. Still, women represent halfthe human population. As poets, we are fascinated by them. As philosopherswe are intrigued. And as economists, we cannot ignore them. Mr. Sarkozy’swife is a woman, but not just any woman; she seems to us to be a kind ofüberfemale. Almost unnaturally gifted, talented, beautiful and corrupt. The trouble with economics – one of them – is that economists are almostall male. And thus they are completely incapable of understanding themotives or methods of half the population they are meant to be studying.That is why we turn our attention to Carla. She is such an extreme exampleof womanhood, perhaps we can learn something. For readers who have not followed the French press, Ms. Bruni is anextraordinary subject. The French say she is a “croqueuse d’hommes” –which is to say, a man-eater. It was she, according to the press, who hadsuch an affair with Mick Jagger that it destroyed his long marriage tothat tough, smart and talented Texan, Jerry Hall. And it was she, too, whois said to have had affairs with Eric Clapton and Donald Trump. Then, shelived with a French philosopher, Jean-Paul Enthoven, until she took afancy to his son, Raphael, with whom she had a son, Aurelien. Nor was sheparticularly demeure about the whole thing; she wrote a song called“Raphael” describing how she had fallen madly in love and had great sexwith him. She is so “properly, old-fashionedly beautiful,” writes India Knight inthe TIMES of London, “with non-inbred aristocratic features and goodbones; so beautiful that she makes everyone else look like pudding.” Not only that, she speaks three or four languages...comes from afabulously rich family...and can sing. At the Queen’s state dinner,practically every one of the hundreds of guests had seen her naked photoin the tabloids the day before. Yet, she was reportedly the most composed,most confident person there. According to reports, she is irresistible at every level – intellectually,emotionally, sexually and artistically. What’s more she lives around thecorner from your editor’s Paris apartment. “I saw her go by last night,” said a neighbor on Saturday. “She had awhole squad of police with her.” “Why doesn’t she move into the Elysee Palace with her husband?” we wantedto know. “Apparently, she likes to keep her independence.” Madame Sarkozy is like no first lady France has ever seen. Nor is she likeany first lady any country has ever seen. She says she finds monogamy“boring.” She further observed that “love lasts a long time, but burningdesire – two to three weeks.” Here is the world’s most desirable woman –married to a cad. But she is the perfect political prop...a woman whoplays her role superbly – according to the local gossip, both in publicand in private – and who otherwise goes on her way and amuses herself. What do other women think of her? Around the corner, from what we hear,they barely let their husbands out of sight. Your editor is an old-fashioned fuddy duddy; he admits it. He turns histired eyes to politics, economics and finance – and sees only frauds andmountebanks. But when he comes home at night, he is charmed. In thenewspapers, he regards the chatter on the editorial pages as all lies andclaptrap; but at home he believes every fairy tale. When his brokerproposes a hedge fund with a leveraged portfolio of private equity deals,he practically laughs in his face. But when his priest promises himeverlasting life, what reason has he to doubt? And when his daughter says,“Oh Daddy...I just dropped by the office to say hello,” he’s delighted,scarcely noticing that she leaves with $50 to buy a new pair of bluejeans. There is a place for cynicism, he says to himself, and a place to believe.Poor Carla doesn’t seem to know the difference. Still, she lives so close by. Better to keep an open mind. Besides, saysyour editor remembers that he has a couple weeks of vacation coming up... Until tomorrow,